Monday, 4 February 2013

...jari yang menaip...


"Cuba ulang sekali lagi..." Arah aku kepada anak buah, Imran.

Tanpa banyak songeh, "Assalamu'alaikum, ya ahlul qubur!",pantas Imran ulang.

Ketika itu, kereta yang dibawa abang sulung aku melewati kawasan perkuburan Islam.

"Pandai nya! Siapa ajar Imran?"

"Ustaz kat sekolah!"

Masih diingatan, soalan Imran kepada ayahnya,"Bila kita nak masuk kubur, ayah?"
Masa ni Imran berumur dalam 4-5 tahun.

Lalu, ayahnya gelak kehairanan. Masuk kubur? Atau anak ketiganya itu tersalah ayat? Mungkin maksud anaknya, bila boleh ziarah kawasan perkuburan.

"Bila kita meninggal kita masuk la dalam kubur. Nak lawat kawasan perkuburan, bila-bila masa pun boleh..." Ayahnya memberi jawapan.

"Imran nak ikut la ayah lawat kubur. Boleh?"

"Nanti ayah bawak,oke!"

Satu-satunya anak yang kepalanya dicukur oleh tok guru Menteri Besar Kelantan selepas dilahirkan pada 2005.
Dia-lah yang pada waktu kecilnya, bila terlihat banner atau poster gambar tok guru, pasti menyebut-nyebut nama tok guru. Mana entah dia kenal. Sampai kitorang satu family panggil dia 'tok guru'.

Si Harith Imran, sekarang dah masuk darjah 2, sudah bijak. Dulu asyik-asyik tak kena angin, menangis je kerja dia. Susah nak serik pulak tu.

"2 ringgit la..." Imran demanding. Budak-budak sekarang ni, bila suruh buat kerja, asyik-asyik minta upah. Aku tak layan.

"Cepat. Baca kat mana dah?"

"Annisa, ayat 4"

Lantas aku membelek alQuran, mencari-cari surah Annisa.

"Nah, baca."

Imran memulakan bacaan dengan al Fatihah, diikuti surah Annisa. Bacaannya lancar, cuma perlu diperbaiki dari segi panjang pendek ayat. Ustaz yang mengajar Imran mengaji khabarnya budak pondok, bagus perwatakannya, tinggi ilmunya. Alhamdulillah, usaha ayahnya menjadikan ustaz pondok itu sebagai guru mengaji berbaloi.

Zaman aku kecik-kecik dulu, balik je sekolah, terus pergi rumah tok guru mengaji. Kadang-kadang liat jugak. Biasa, zaman kecik yang tak tahu apa-apa. Tok guru mengaji yang sangat aku kagumi itu, sudah lama aku tak menjengah ke rumah beliau. Entah apa khabar ye? Di depan beliau-lah, aku mengkhatamkan 30 juzuk. Jasa yang tak mampu aku balas selama-lamanya. Muga di sisi Allah, segala balasan kebaikan untuk beliau dan sekeluarga.

Dulu, pondok mengaji di tepi rumah tok guru penuh dengan suasana anak-anak kampung. Sekarang? Aku tak update. Lama dah tak menjejakkan kaki ke pondok itu. Rasa rindu.

"Cik Su, Imran siap dah baca sehelai ni..." Khayalan aku terhadap memori lama lenyap.

"Baca sehelai lagi la..."

"Tapi, ayah dah nak balik dah."

"Ye ke?" Haaaa, aku malu sendiri. Nampak sangat aku masih berkhayal.

"Sambung nanti lahh..."

"2 ringgit, cik su!"

"Ishhh budak ni! Pegi ambek atas meja dalam bilik."

"Yey!"

No comments:

Post a Comment