Saturday, 26 January 2013

Perempuan itu...aku kenal!

 
~Ya Allah, lindungi kami dari syaitan yang direjam~
 
 
Sampai pondok guard di hadapan pintu utama kolej, aku teruskan langkah.
Di depan, seorang perempuan berjalan keluar dari pintu itu, hampir separuh laju.
Tangan kanannya, ada handphone.
Tangan kirinya, ada helmet.
(Bukan hemlet yang sedap dimakan tu)
 
Aku berkira-kira dalam hati...
....dia nak keluar kot...
 
Aku teruskan lagi berjalan.
 
Allah!
Allah!
Allah!
 
Perempuan itu berhenti berjalan, dan berdiri di tepi motosikal.
 
Aku tundukkan mata.
Tak sedap hati.
Aku angkat muka.
 
Perempuan bert-shirt itu menghulurkan tangan, bersalam dengan si lelaki yang berada di atas motosikal.
 
HusnuzZhonn, Az!
 
Abang dia kot.
atau
ayah dia kot.
Tapi muda sangat tu.
 
Aku tundukkan muka, lagi sekali.
 
Allah, tolong halang maksiat.
Tolong jaga pandangan aku.
Tolong selamatkan kami yang ada di kolej ini.
(sebab, bala Allah akan menimpa jika maksiat berleluasa)
 
Hati mengarah mata untuk siasat.
Lalu, muka diangkat.
 
Allah!
Lelaki itu mencium tangan perempuan itu.
Sah!
Bukan abang!
Bukan ayah!
Suami?
Mustahil...
 
Serta merta rasa bahang di muka.
Serta merta berdebar nak mulakan langkah untuk joging.
Tak tahu kenapa petang ni tergerak nak joging.
Aku hanya nak mempraktikkan tarbiyyah jasadiah yang Islam ajar....
Yang kadang-kadang aku praktikkan, yang kadang-kadang aku buat-buat lupa...
 
Hari ini,
Allah temukan aku dengan pasangan itu.
Apa aku nak buat?
Dakwah?
Argggghhhhhh.....
Do I care?
 
Of course!
I care!
Because,
She
and
He
are
MUSLIM!!!
 
Hati masih berdebar.
Allah!
Tolong selamatkan mereka,
Tolong jauhkan mereka dari maksiat.
 
Tanpa segan silu,
perempuan itu membuka kangkangnya, memanjat naik ke motosikal.
Tangannya menyentuh belakang bahu lelaki itu...
Mahram ke?
 
Aku taknak tengok!
Allah, malunya!
 
Ampuni aku Ya Allah!
Aku tak dapat bersangka baik dah.
 
Aku kenal perempuan itu!
Tapi aku tak dapat buat apa-apa pun untuk dia.
Hanya doa aku panjatkan.
Hanya hati mampu mencegahnya.
Allah!
Lemahnya IMAN!
 

Sukan air di Tasik Titiwangsa
 




Sekitar Tasik Titiwangsa
 
 

No comments:

Post a Comment