Monday 18 February 2013

1 2 3

 
~1st day, 2nd sem, 3rd year~
 
 
1 2 3 = hari pertama untuk semester 2 bagi tahun 3
        = ( In english style ): first day of the second semester of the third year.
 
Kampung halaman telah aku tinggalkan. Ayam, itik, ikan, burung dan pokok pasti rindu akan aku.(Padahal takde pun ayam itik segala bagai tu...just metafora...)
 
Hati rasa berat untuk melangkah naik ke tangga bas. Tapi apakan daya, aku perlu kuat untuk menimba ilmu di negeri orang. Jauh dengan ma abah. Berdikari dengan kaki sendiri di tengah-tengah bandar KL, yang aku tak mimpi pun untuk berada di sini. Takdir Allah menetapkan aku di sini.
 
Malam tadi, usai solat di Masjid Naim, cepat-cepat abah start enjin kereta dan menekan pedal minyak, menuju ke Pasar Jelawat, tempat hentian bas. Jam menunjukkan 8.55 pm. Lagi 5 minit bas akan sampai seperti yang telah dijadualkan. Aku bimbang sejarah kena tinggal dek bas berulang lagi. Dekat 20 minit menunggu, bas datang.
 
Sekali lagi ma pesan: "Nanti sampai telefon tu!"
Ayat common.
 
Mata melilau mencari seat 3C.
 
"Arggghhhhh! Nasib badan! Gane nok tido nanti nie?" Hati aku panas bila melihat seorang lelaki berkopiah duduk di seat 3B. Seat 3B dan 3C berkembar. Seat 3A adalah seat VVIP, dan single.
 
Aku control, buat muka selamba. Letak  beg galas di kaki seat 3C, then aku duduk di Seat 3A. Nasib baik masa tu tak ada orang di seat 3A.
 
Aku berdoa, memohon agar pemegang tiket seat 3A baik hati dan faham akan keadaan aku yang tak boleh tidur jika duduk di sebelah lelaki ajnabi berkopiah itu.
 
Setelah 3 hentian bas berhenti untuk mengambil penumpang, seorang lelaki muncul. Agaknya pemegang tiket 3A. Aku berteka-teki.
 
"Nak tukar seat ke?" Lelaki itu bertanya.
"Takpe ke?"
"Boleh. Tak kesah"
"Terima kasih!" Aku melonjak gembira. Syukur!
 
6.30 pagi tadi sampai di pintu depan kolej. Penat. Kepala pun berat. Hampir 10 jam perjalanan. Tapi, hari ini harus aku tempuhi. Aku perlu kuat! Banyak benda kena buat. Biasa, first day of second sem of third year.
 
> selepas solat subuh, iron baju dan tudung
 
> kemas barang-barang untuk di bawa ke fakulti
 
> 7.30 pagi. Lewat dah ni. Langkah besar menuju ke bus stop. Pakcik bas gerak lambat. Berdebar takut tak sempat kejar pukul 8. Takut jam, biasa KL.
 
> tutorial direct restoration,tak prepare apa-apa pun. Punyer la perah otak, idea tak keluar jugak.hee
 
> at last, semua kena buat esei regarding the tutorial questions. Ha Ha
 
> hantar base plate and ortho wire bending di ortho department
 
> usai solat dhuha, kaki bergerak ke pejabat dekan. Ambik jadual untuk sem 2.
 
> pukul 10 am, naik tingkat 2, masuk surgeri 5. Prostho Clinic. Nasib baik patient tak datang. So, boleh rilex sikit.
 
> lepas hantar slip kehadiran di prostho department, turun ke tingkat 1. Ke lab aku tuju.
 
> Trim secondary model. Ingat dah boleh siapkan base plate dan wax rim untuk lower denture, tapi masalah baru pula timbul.
 
> You have to create a design for this lower denture, together with its C-clasps or rest. Get approval from Prostho Supervisor Doctor first, then can proceed with surveying-block undercut-base plate-wax rim...
 
> bertambah lagi kerja....
 
> Jam 12, teman kawan-kawan ke Low Yatt...penat sebenarnya. 'Jet lag' tak hilang lagi. Even naik bas je kot. Plan aku, petang ni nak kemas bilik, simpan barang-barang yang masih berbungkus dalam bagasi. Tapi tak patut aku tolak permintaan sahabat ini. Lalu, ku gagahkan jua berjalan ke monorel Chow Kit menuju ke Stesen Imbi.
 
> Pengarah Dinner minta tolong untuk baiki balik kertas kerja sebab JPPel tak dapat luluskan program. Again, SPI fever! Problemnya hanyalah kecik, tapi nak buat macam mana, kertas kerja mesti perfect!
 
> Selipar toilet terkena muntah kucing. Geram!!! Terpaksa buat kerja amal, bersihkan selipar tu. Kalau aku dapat kucing tu, tahu lah apa nak buat nanti..He He
 
> Senja menjelma. Barang masih dalam bagasi. Siapa nak tolong kemas?
 
 
123 kerja kena buat hari ni....Biasa, first day of second sem of third year...
 
 
Dua minggu cuti asyik menjalani hidup makan+tidur. Syurga makanan; laksa, nasi ayam, karipap, keropok, duku, limau mandarin, kuey teow, mee sup, nasi kak wok, roti canai. Macam-macam. Badan pun dah rasa berat semacam nie. Ke dah naik 1.23 kilo?
 
Jadi, terimalah ganjarannya, 123 kerja untuk turunkan kembali 1.23 kilo!
 
 
> Rilex dulu....
 
Pasti sawah ini merinduiku..he he

...tu diaaaa...syurga makanan...
 
 
 
 
 


No comments:

Post a Comment