Monday 4 February 2013

21+1

 
~In The Name of Allah, The Most Gracious. The Most Merciful~
 
 
Oh Allah,
 
Tuhan Sekalian Alam,
 
Yang Maha Berkuasa dan Maha Penyayang,
 
HambaMu yang hina dan lemah ini datang kepadaMu,
 
Bersujud dan memohon dariMu,
 
Keampunan, Keberkatan, dan Hidayah dariMu,
 
 Yang sentiasa aku dambakan,
 
Maka Ya Allah,
 
Ampunilah aku, berkatilah setiap langkahku, dan kurniakanlah hidayah sepanjang hidupku.
 
 
Ya Allah,
 
Sesungguhnya Engkau-lah Yang Maha Mengetahui,
 
apa yang telah aku lakukan,
 
apa yang telah aku perkatakan,
 
apa yang telah aku fikirkan dan zahirkan,
 
Maka,
 
Ya Allah,
 
Engkau hapuskanlah dosa-dosa aku dalam setiap perlakuanku,perkataanku,pemikiranku.
 
Seungguhnya Engkau-lah Yang Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.
 
Di depan-Mu Ya Allah,
 
Aku bersaksi,
 
Tiada Tuhan yang layak disembah melainkan Allah,
 
dan,
 
Nabi Muhammad (PBUH) adalah pesuruh Allah.
 
Allah,
 
Engkau hidupkanlah aku dalam Islam,
 
dan
 
matikanlah aku dalam Islam.
 
Engkau cukupkanlah aku dengan hanya berTuhankan Engkau Yang Maha Satu,
 
dan
 
Engkau cukupkanlah aku dengan hanya beragamakan Islam yang suci.
 
 
 
Umur 21 telah pun pergi semalam, meninggalkan aku untuk terus berjuang dalam umur 22. Moga 22 ini lebih manfaat berbanding 21. Amin.
 
Teringat zaman sweet 17, aku pernah merancang untuk bernikah pada umur 25.
Aih?Ye Ke? Aku pun tak ingat. Diari 17 dah hilang. Memori pun lenyap ditelan masa.
Betul kot 25, atau lebih kurang 26 or 27.
Itu zaman sweet 17, sekarang bila dah masuk sweet 22, aku tak berani nak plan apa-apa tentang hal-hal berkaitan munakahat ini.
Rasanya belum masanya.
Rasanya baru semalam abah hantar ke sekolah.
Rasanya fikiran aku belum matang untuk jadi suri hati sang suami.
Rasanya diri ini belum cukup untuk mentarbiyyah anak-anak dengan cara Islam.
Rasanya jasad dan roh ini belum mampu untuk membentuk sebuah baitul Muslim.
 
...Baitul Muslim???...
 
Teringat pada satu liqo' generasi, yang mana si naqibah memberi ruang kepada kami, si anak-anak usrah ni untuk berkongsi perancangan setahun kehadapan berkaitan kerjaya dan rumahtangga.
Memandangkan tiada plan setahun kehadapan dalam bab rumahtangga, aku pun cakap:"Rahsia!"
 
Bila melihatkan baitul muslim yang dibina oleh kakak dan abang iparku, rasa sangat kagum dan terharu.
 
Bila melihatkan kadar penceraian, dan kes dera isteri, hati pasti takut.
 
Tetapi seorang sahabat menasihati,"Apabila memulakan sesuatu dengan baik, maka pengakhirannya akan baik."
 
Dan sesungguhnya jodoh, pertemuan, dan perpisahan adalah di Tangan Yang Maha Berkuasa.
 
Hari ini, hari pertama 22.
Pasti ada matlamat yang aku nak capai.
Dan semestinya, dalam bab nikah kahwin ini, aku ada plan tersendiri.
Walau pun takut nak plan sebenarnya.
 
Moga redha Allah sentiasa bersama.
 
Moga 22+1 lebih bermanfaat daripada 21+1.
 
dan
 
21+1 lebih bermanfaat daripada 21.
 
Amin.

::7.40 am waktu Kuala Lumpur, 5 Feb 2013 bersamaan 24 Rabi'ul awal 1424::


1 comment:

  1. Sanah helwah saudari nor azra hanaffi..hehe...amin..smoga segala yg diimpikan dan ap yg dirncgkn diberkati dab diredhai Allah swt....sya doakn yg terbaik tuk azra...

    ReplyDelete