Sunday 20 January 2013

rememberance of ....

 
In The Name of Allah, The Most Gracious, The Most Merciful
 
 
Masih segar diingatan, waktu PRK awal sesi 2012/2013.
(PRK = pilihanraya kampus)

Pelbagai rencana telah diatur oleh pihak tanzim kampus.
Sebenarnya rencana ini telah lama, almaklum, asyik ditunda saja prk pada kali ini. Sepatutnya prk ini perlu diadakan pada sesi 2011/2012, tapi entahlah apa rahsianya, ditunda hingga ke sesi ini.

Aku masih dengan gaya lampuk dan 'conventional'.
"Mana mungkin aku boleh jadi salah seorang calon MPP pada kali ini, dan aku tak berniat pun nak jadi!"
(MPP = majlis perwakilan pelajar)

Sejak melangkah kaki pada hari pertama sesi pembelajaran 2012/2103 (waktu ni aku pelajar tahun 3), aku tekadkan dalam hati, aku coretkan dalam diari, bahawasanya aku taknak jadi calon MPP bagi wakil fakulti aku. Tak kesah pihak tanzim pujuk rayu macam mana sekalipun, aku mesti dan kena tetap dengan pendirian aku. Aku tak boleh kalah dengan mereka. (Dalam hati, aku tersengih jahat)

Mesej demi mesej aku terima daripada pihak berwajib tanzim.
> Perjumpaan > Latihan > Public Speaking >
Aku pun penat!
Aku malas nak layan!
Kenapa aku perlu ikut semua ni!
Biarkan aku dengan hidup aku!


Macam biasa, hati kecil ini memberontak lagi.
Macam biasa, immune dah jatuh.
Macam biasa, demam dan selesema lagi.


Datang satu ayat: ".....Allah pasti menolong orang yang menolong (agama)-NYA......" (alHajj:40)

Datang lagi satu: "Islam bukan hanya boleh tertegak dengan tarbiyyah, tetapi sistem pemerintahan atau siasah atau harakiy atau politik menjadi jalan tertegaknya hukum hakam Islam..."

Datang lagi: "Wahai orang-orang yang beriman! Jadilah kamu penolong-penolong (agama) Allah......" (asSaff:14)

Datang lagi: "Wahai orang-orang yang beriman! Mahukah kamu Aku tunjukkan suatu perdagangan yang dapat menyelamatkan kamu dari azab yang pedih? (Iaitu) kamu beriman kepada Allah dan RasulNYA dan berjihad dijalan Allah dengan harta dan jiwamu. Itulah yang lebih baik bagi kamu jika kamu mengetahui." (asSaff:10-11)

Datang lagi: "Sesungguhnya makhluk bergerak yang bernyawa yang paling buruk dalam pandangan Allah ialah mereka yang tuli dan bisu (tidak mendengar dan memahami kebenaran), iaitu orang-orang yang tidak mengerti." (alAnfal:22)

Ye, aku bukan penterjemah dan penafsir alQuran, tapi ayat-ayat ini hanyalah dijadikan panduan. Apa lagi yang boleh dirujuk selain alQuran dan asSunnah?

Lalu, hati yang keras ini cair.
Air mata yang susah nak keluar ini menitis laju.
Otak berfikir, mencerna, menganalisis, mendamba pilihan tepat.

Dan keputusan Allah adalah yang terbaik bagi hambaNYA.

"Diwajibkan atas kamu berperang, padahal itu tidak menyenangkan bagimu. Tetapi boleh jadi kamu tidak menyenangi sesuatu, padahal itu baik bagimu, dan boleh jadi kamu menyukai sesuatu, padahal itu tidak baik bagimu. Allah Maha Mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui" (alBaqarah:216)

Aku pasrah.
Ini ketentuan Allah.
Aku tak boleh menolak takdir.

Aku perlu betulkan niat.
Niat kerana Allah, kerana Islam.

Aku perlu ikhlas.
Aku perlu bersungguh-sungguh menegakkan kalimah Allah.

Aku hamba.
Dan Allah alKholiq!


~ rememberance of PRK, October 2012 ~

a bouquet of shukron to:
  • tanzim kampus
  • pihak 'berwajib' tanzim kampus
  • manager and supporter
  • ahli-ahli dibawah tanzim
  • naqibah yang disayangi 
  • akhawat dan ikhwan
  • my med-doc-to-be sis
  • everyone


Sekitar PRK: bersama akhawat yang disayangi

No comments:

Post a Comment